неділю, 12 червня 2011 р.

Урок гендерної грамотності в загальноосвітніх навчальних закладах


Додаток 1

Урок гендерної грамотності в загальноосвітніх навчальних закладах

Рівноправ'я жінок та чоловіків проголошується в статті  24 Конституції України: «Громадяни мають рівні конституційні права і свободи і є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками. Рівність прав жінки і чоловіка забезпечується: наданням жінкам рівних з чоловіками можливостей у громадсько-політичній і культурній діяльності, у здобутті освіти і професійній підготовці, у праці та винагороді за неї, спеціальними заходами щодо охорони праці і здоров'я жінок, встановленням пенсійних пільг, створенням умов, які дають жінкам можливість поєднувати працю з материнством, правовим захистом, моральною та матеріальною підтримкою материнства і дитинства, включаючи надання оплачуваних відпусток та інших пільг вагітним жінкам і матерям»
Достойне людське життя покладено в основу цілей розвитку тисячоліття – зобов’язань, взятих Україною як однією з країн-членів ООН на Самміті Тисячоліття  у 2000 році. Збалансований розвиток людини, просування ґендерної рівності є стратегічними напрямами державної політики в контексті європейської інтеграції,  про що свідчать існуючі документи, а саме:  Закон України “Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і  чоловіків” від 8.09.2005 р., Указ Президента „Про вдосконалення роботи центральних і місцевих органів виконавчої влади щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків” від 26.07.2005 р..
Але закріплення рівноправ'я в правових нормах ще не є гарантом рівноправ'я на практиці. На жаль, рівні права жінок та чоловіків, які проголошуються Конституцією України, українським законодавством, у праці, винагороді за неї, особливо в просуванні по роботі постійно порушуються. Прикрим є факт латентної дискримінації, коріння якої - в громадській свідомості, уявленнях про ролі чоловіків та жінок у суспільстві.
Як наслідок, суспільство стикається з такими проблемами як фемінізація бідності, дискримінація жінок на ринку праці, низький рівень репрезентації жінок в органах влади, особливо вищого рівня, стійкі стереотипи щодо розподілу ролей статей у суспільстві, зростання насилля стосовно до жінок.
У перекладі з англійської мови «ґендер» означає граматичний рід - чоловічий, жіночий, середній. Сьогодні це поняття вживається для позначення соціальної статі. Ґендер стосується не тільки чоловіків та жінок як окремих індивідів, а й характеризує відносини поміж ними як соціально-демографічними групами та гендерні відносини в цілому - те, як реалізуються соціальні ролі жінок і чо­ловіків, як вони соціально вибудовуються. Ґендер на слід ототожнювати зі статтю. Стать - це системна сукупність анатомо-фізіологічних властивостей людини, які відрізнять чоловіка від жінки. У той час, як ґендер - це стать соціальна, соціально-визначені ролі, сфери діяльності жінок і чоловіків, організації й інституції, які визначаються не біологічними статевими відмінностями, а соціальною побудовою суспільства. Якщо стать задається природно, то ґендер конструюється соціально та зумовлений культурою суспільства в конкретний історичний період.
Сучасна ґендерна теорія не намагається заперечувати існування тих чи інших біологічних, соціальних, психологічних відмінностей між конкретними жінками і чоловіками. Вона просто стверджує, що сам собою факт відмінностей не такий вже й важливий, як важлива їх соціокультурна оцінка і інтерпретація, а також побудова владної системи на базі цих відмінностей. Ґендерний підхід базується на ідеї про те, що важливі не біологічні чи фізичні відмінності між чоловіками і жінками, а те культурне і соціальне значення, яке суспільство надає цим відмінностям. Основою ґендерних досліджень є не просто опис відмінності в статусах, ролях та інших аспектах життя чоловіків і жінок, але й аналіз влади і панування, які стверджуються в суспільстві через ґендерні ролі і відносини.
Необхідність втілення у життя ґендерної політики, спрямованої на досягнення рівних прав та рівних можливостей для жінок та чоловіків, базується не тільки на аргументі справедливості (рівні права та можливості для кожної особи), але й на аргументі ефективності – не використання великого потенціалу жінок у суспільному житті обертається втратою людських ресурсів у масштабі цілої держави.
Мета ґендерної політики на сучасному рівні розвитку українського суспільства полягає в інтегруванні ґендерного підходу в усі сфери суспільного та політичного життя для гарантування рівних прав та можливостей людини незалежно від статі у користуванні цими правами і свободами.
Розуміння та вироблення у молодої людини навичок ґендерної культури дає можливість формувати неупереджене ставлення до здібностей та статусу людини незалежно від її статевої належності, орієнтувати навчально-виховний процес на принципи егалітарності, на найповнішу самореалізацію особистості в освоєнні будь-яких сфер людської життєдіяльності з врахуванням специфічних архетипів – ознак ментальності українського етносу. Ґендерна рівність є показником культури нації.
Урок ґендерної грамотності ставить за мету сприяти формуванню у юнаків та дівчат неупередженого ставлення до можливостей та статусу людини без огляду на її стать, орієнтувати молодь на егалітарні  цінності, партнерство статей в сімейній та суспільній сферах життєдіяльності.
Учнівська молодь як нова генерація української нації на початку третього тисячоліття стала тією потужною силою, яка покликана сприяти процесам ліквідації всіх форм дискримінації щодо жінок, забезпечення рівноправності жінок і чоловіків у політичному, економічному, соціальному і культурному житті нашого суспільства. 
Даний урок вносить свою частку у втілення ґендерних підходів на освітянську ниву, оскільки ґендерна проблематика стає важливою складовою забезпечення соціального прогресу, утвердження людського виміру сучасного розвитку цивілізації.


























ЗАНЯТТЯ ДЛЯ УЧНІВ 9-11 КЛАСІВ
Поняття гендеру. Гендер у сім'ї, на роботі, в політиці.

Мета: ознайомити з термінологією гендеру, сформувати уявлення про гендер у різних сферах людського життя, виробити навички гендерно чутливої поведінки; розвивати вміння аналізувати отриману інформацію; виховувати повагу, толерантне ставлення до представників іншої статі.
Обладнання та підготовка, необхідних для початку заняття: фліп-чарт, маркери, папірці, вирізки з газет
Хід заняття:
1. Вправа «Риси, якими характеризують чоловіків та жінок» (10 хв.)
1) Учитель розбиває дошку на 2 половини, одну частину підписує «Риси, що асоціюються з чоловіками», іншу половину «Риси, що асоціюються з жінками», також пропонує аудиторії розбитися на 2-і половини 1-м та 2-м номерам. Далі кожна з груп працює над заповненням однієї з колонок.
Зразки рис, що асоціюються з чоловіками та жінками:
Риси, що асоціюються з чоловіками
Риси, що асоціюються з жінками
Агресивний
Самовпевнений
Нещира
Співчутлива
Активний
Нестерпний
Ніжна
 Скромна
Брутальний
Суворий
Вразлива
Дратівлива
Відважний
Нестримний
Забобонна
 Терпляча
Владний
Прагне задоволення
Обережна
Приємна
Зарозумілий
Педантичний
Непостійна
Манірна
Здібний
Прогресивний
Чарівна
Жалібна до себе
Безпринципний
Швидкий
Плаксива
Вразлива
Дотепний
Раціональний
Хитра
Сентиментальна
Авантюристичний
Реалістичний
Збентежена
Сексуальна
Урівноважений
Нерозважливий
Допитлива
Сором'язлива
Упертий
Спритний
Залежна
Чуйна
Цинічний
Непохитний
Мрійлива
Витончена
Витривалий
Сильний
Емоційна
Покірна
Гамірливий
Серйозний
Збудлива
Схильна до навіювання
Підприємливий
Тямущий
Прискіплива
Балакуча
Енергійний
Хвалькуватий
Боязка
Несмілива
Жорстокий
Самовдоволений
Ненадійна
Образлива
Жартівливий
Рішучий
Нерозумна
Нечестолюбна
Незалежний
Скупий
Поблажлива
Нерозсудлива
Індивідуалістичний
Незворушний
Легковажна
Непостійна
Ініціативний
Непокірний
Метушлива
М'якосерда
З широкими інтересами
Неприязний
М'яка
Слабка
Винахідливий
Схильний до ризику
3 розвиненою уявою
Схвильована
Лінивий
Схильний командувати
Добра
Розуміюча

2) Кожна група представляє результати своєї роботи. Далі аналізує, чи співпадає.
3) Аналізується, чи не має спільних рис в чоловіка та жінки. Пропонується розглянути кожну рису окремо і проаналізувати, чи не може певна риса однієї статі бути притаманною й іншій статі, чи ніхто не знає з свого оточення чоловіка, який має рису, яка асоціюється з жінкою, і жінку, яка має рису, яка асоціюється з чоловіком?
4) По завершенні можна провести коротку дискусію.
Питання для дискусії:
-    Чому в суспільстві існує розподіл рис характеру на чоловічі та жіночі?
-    Чи відображають такі уявлення дійсну ситуацію?
-    Як можливо змінити суспільну думку?
5) Підвести групу до висновку, що лише фізіологічні відмінності мають стійку приналежність до статевої групи.


2. Поняття гендеру (2 хв.)
Учитель вводить поняття гендеру.
Гендер (з англ. gender) - соціальна стать. Соціокультурна категорія і колективні уявлення, за допомогою яких біологічні розходження статей перекладаються на мову соціальної і культурної диференціації.
Гендер - організована модель соціальних стосунків між жінками та чоловіками, яка не лише характеризує їх міжособистісне спілкування і взаємодію в сім'ї, але й визначає її соціальні відносини в основних інститутах суспільства (а також така, що визначається або конструюється ними).

3. Гра «Збери в єдине» (3 хв.)
Учитель у кульку має папірці, на яких написані назви або дерев, або квітів, або предметів чи меблів. Слухачам пропонується по черзі дістати по одному папірцеві, прочитати його та знайти свою команду, назвати її одним словом, що характеризує їхні папірці усі разом.

Зразок:

ДЕРЕВА
КВІТИ
МЕБЛІ
Береза
Волошка
Стілець
Дуб
Троянда
Стіл
Клен
Лілія
Крісло
Верба
Ромашка
Ліжко
Акація
Тюльпан
Шафа
Сосна
Фіалка
Пенал

4. Вправа «Розподіл гендерних ролей в сім’ї» (12 хв.)
1)  Трьом групам, що склалися в результаті попередньої гри видаються листки паперу, на яких описано типи сімей (для трьох груп різні), пропонується в групах описати розподіл домашньої праці в цих сім’ях та, в дужках, приблизну кількість часу на тиждень, що затрачається. Уся ця робота заноситься в таблиці.
Зразки сімей:
а). У сім'ї проживають батько, мати, які обоє працюють, також є бабуся пенсійного віку та донька з сином. Донці 20 років, вона студентка, сину -14, він вчиться в школі. Сім'я живе в великому місті, в багатоповерховому будинку.

Батько
Мати
Донька
Син
Бабуся






б). У сім'ї мати - вдова, яка працює, 2-є дітей, обидві дівчинки, які навчаються в школі в 7-му та 10-му. Сім'я живе в невеликому місті, в приватному секторі.

Мати
Донька (10 кл)
Донька (7 кл)




в). Молода сім'я проживає в селі. Вона складається з молодого подружжя - чоловіка та дружини, та маленького хлопчика. Обоє не працюють через нестачу робочих місць, хоча обоє мають середню спеціальну освіту. Сім'я має присадибну ділянку, тримає домашніх тварин.

Батько
Мати
Син




2)  Презентація роботи в групах.
3)  По завершенні можна провести коротку дискусію.
Питання для дискусії:
Чи завжди справедливий розподіл домашньої праці між членами родини або в інших утвореннях, коли люди живуть разом і ведуть спільне господарство?
4)   Далі вчитель коротко розповідає про існування в суспільстві таких 3-х типів сімей в залежності від розподілу влади: патріархальні сім'ї, матріархальні сім'ї, егалітарні сім'ї
Патріархальні сім'ї - сім'ї, главою в яких є батько, тільки він розподіляє матеріальні ресурси і приймає життєво важливі рішення щодо дружини, дітей, усіх важливих проблем функціонування сімейного осередку; владу в родині має тільки він.
Матріархальні сім'ї - сім'ї, главою в яких є мати, тільки вона розподіляє матеріальні ресурси і приймає життєво важливі рішення щодо чоловіка, дітей, усіх важливих проблем функціонування сімейного осередку; владу в родині має тільки вона.
Егалітарні сім'ї - сім'я, в якої немає чітко вираженого голови, обов'язки розподіляються ситу­ативно, а рішення приймаються колегіально або передоручаються тому, хто компетентніший у розв'язанні певної проблеми
Питання для дискусії:
Яких, на Вашу думку, сімей більше в Україні?
5)  Учитель, спираючись на попередню вправу, вводить поняття гендерних ролей.
Гендерні ролі - набір очікуваних зразків поведінки чоловіків і жінок.
 






                 1                          2                          3
                 Схема гендерного розподілу праці в структурі
                 (сім'я, гуртожиток, наймана квартира, офіс тощо)

1. Нерівномірний розподіл праці (з перевантаженням одних і недовантаженням інших).
2. Патріархальний (традиційний) розподіл праці (з чітко визначеними видами «жіночих» і «чоловічих» видів праці).
3. Партнерський розподіл праці (з гнучким розподілом праці, який враховує, як ставлення до цієї праці в цілому, так і реальну поточну можливість її виконати).

5. Вправа «На роботу потрібні» (10хв.)
1)  Цим же групам роздаються колажі з газетними вирізками оголошень з дискримінаційними положеннями щодо кандидатур на робоче місце (гендер, вік, тощо). Групам пропонується описати «привабливу» людину на ринку праці. Після цього йде представлення результатів.
2)  По завершенні можна провести коротку дискусію.
Питання для дискусії:
Які характеристики однозначно розглядаються як дискримінаційні?
Гендерна дискримінація - будь-яке розрізнення, виняток або обмеження за ознакою статі, спрямовані на ослаблення чи зведення нанівець визнання, користування або здійснення представниками однієї статі прав людини та основних свобод у політичній, економічній, соціальній, громадській чи будь-якій іншій галузі.
6. Вправа «Гендер в політиці» (3 хв.)
У цій вправі аудиторія мозковим штурмом прописує ідеї, які повинна втілювати влада, аби побудувати в українському суспільстві гендерну демократію.
Гендерна демократія - система волевиявлення у громадянському суспільстві двох статей - жінок і чоловіків - як рівних у можливостях і правах, що законодавчо закріплені й реально забезпечені у політико-правових принципах, діях, розбудові суспільних і державних структур з урахуванням гендерних інтересів, потреб.

7. Заключна вправа (5 хв.)
Учитель пропонує усім учням закінчити речення:
«До цього заняття я ніколи не чув про…»
Запитання до теми:
1. Що таке гендер?
2. Які є шляхи зміни ситуації в сфері домашньої праці та її розподілу?
3. Що можна робити для подолання існуючої дискримінації на ринку праці?
4. Які перешкоди можуть зустрітися на шляху подолання?


ГЕНДЕРНИЙ СЛОВНИЧОК.
АНДРОГІНІЯ, АНДРОГІННА ОСОБИСТІСТЬ – поєднання в індивіда водночас жіночих (фемінних) і чоловічих (маскулінних) властивостей. А.о. вбирає в себе все найкраще з обох статевих ролей. Концепція андрогінії була запропонована на початку 70-х років ХХст. американським психологом Сандрою Бем. З тих пір дослідженнями доведено, що людина з типово «жіночими» та типово «чоловічими» є найменш адаптованою до умов життя. Психологічна А. виражає високі показники за шкалами маскулінності і фемінності. Виявлений зв’язок андрогінії з високою самоповагою, наполегливістю, ефективним виконанням батьківської ролі, мотивацією до досягнень, внутрішнім відчуттям благополучча. А.о. має багатий набір статево рольової поведінки і гнучко використовує його залежно від обставин.
АНДРОЦЕНТРИЗМ – культурна традиція, яка зводить людську суб’єктивність до єдиної чоловічої норми, що репрезентується як універсальна об’єктивність тоді як жіноча суб’єктивність вважається відхиленням від норми, маргіналією. А. є не просто поглядом на світ з чоловічої точки зору, прийняттям чоловічих нормативних уявлень і життєвих моделей на єдині універсальні соціальні норми і життєві моделі.
АСЕРТИВНІСТЬ (англ.) – впевненість в обстоюванні своїх прав на засадах відвертого і безпосереднього діалогу з опонентами, які їх порушують, без ущемлення їх прав. А. як особистісна властивість і тактика поведінки не сумісна з хитрощами, маніпулюванням людьми заради досягнення власних цілей.
БІОЛОГІЧНИЙ (СТАТЕВИЙ) ДЕТЕРМІНІЗМ – принцип розгляду явищ, при якому визначальними при характеристики людини є біологічні, природні фактори. Вперше виник в середині ХІХ століття у контексті вчення  Дарвіна про природний добір. Критикується фемінізмом за довільне трактування «природних факторів» як незмінних.
ҐЕНДЕР - одне із провідних понять гуманітарних наук, що означає: стать як соціальна категорія, як стосунки статей у всіх сферах соціального буття.. Ґендер, на відміну від поняття статі, стосується не суто анатомо-фізіологічних властивостей, за якими різняться чоловіки та жінки, а соціально сформованих рис, притаманних "жіночості" (femininity) та "мужності" (masculinity). Ґендер включає соціальні можливості кожної статі в освіті, професійній діяльності, доступ до влади, сімейні ролі та репродуктивну поведінку. Є одним з базових вимірів соціальної структури суспільства.
Можна вважати, що вперше термін "ґендер" у науковий обіг був запроваджений американським психоаналітиком Робертом Столером, коли в 1968 році вийшла друком його праця "Стать та ґендер: про розвиток мужності та жіночості". На думку Р.Столера, ґендер - це поняття, що базується на психологічних та культурних поясненнях, досить незалежних від тих, що тлумачать біологічну стать. Інакше кажучи, зовсім не обов'язково безпосередньо пов'язувати життя жінки з буттям "жіночості", а буття чоловіка - з "мужньою" поведінкою. Такий підхід у розгляді соціальної поведінки людей згодом підтримало багато вчених-соціологів, зокрема феміністичного спрямування. Він дістав назву ґендерного та започаткував новий напрям соціальних досліджень — ґендерні дослідження.
Комплементарні статеві ролі - взаємодоповнення соціальних функцій, що виконують чоловіки та жінки. Ці ролі розглядаються через призму історичного розподілу праці, ґрунтованого на взаємодоповненості предметно-інструментальної (чоловічої) та експресивної (жіночої) ролей.
В існуючих концепціях ґендеру базовим положенням є розрізняння понять стать (sех) та ґендер (gender). Стать - це термін, що означає ті анатомо-біологічні особливості людей, (в основному в репродуктивній системі), на основі яких люди визначаються як чоловіки та жінки. Його слід вживати тільки стосовно характеристик і поведінки, які випливають безпосередньо з біологічних відмінностей між чоловіками та жінками.
ҐЕНДЕРНІ ДОСЛІДЖЕННЯ - соціологічні, психологічні, етнографічні і т.п. - дослідження, які відображають відмінності в ролях, поведінці, ментальних і емоційних характеристиках між чоловічим та жіночим. В рамках цього підходу ґендер розуміється як організована модель соціальних відносин між жінкам та чоловіками, яка не тільки характеризує їх спілкування і взаємодію в сім'ї, а і визначає їх соціальні відносини в основних інституціях суспільства. Провідними напрямами ґендерних досліджень є вивчення ґендерної соціалізації, патріархальних та егалітарних стосунків, ґендерної атрибутики, ґендерної ідентичності та сексуальності, а також питань та явищ, що відбивають зміни позицій статей в сучасному суспільстві.
ҐЕНДЕРНА ДЕМОКРАТІЯ - система волевиявлення двох статей-жінок і чоловіків у громадянському суспільстві як рівних у правах і можливостях, що законодавчо закріплені й реально забезпечені в політико-правових принципах, діях, розбудові суспільних і державних структур з урахуванням ґендерних інтересів та потреб. Г.Д. утверджує рівну суспільну цінність жінок і чоловіків, тобто принцип ґендерного паритету, який включає рівні права, обов'язки і відповідальність представників обох статей перед суспільством і одні перед одними. Утвердження ґендерної демократії в усіх сферах суспільного життя можливе тільки через відкритий діалог між жінками та чоловіками, орієнтований на співпрацю, а не на протистояння.
ҐЕНДЕРНА ІДЕНТИЧНІСТЬ - ототожнення з певними взірцями статеворольової поведінки.
ҐЕНДЕРНА КУЛЬТУРА - сукупність статево-рольових цінностей -у суспільних стосунках та відповідних до них нормативів поведінки, потреб, інтересів і форм діяльності. Ґ. к. зумовлена суспільним устроєм, національними шлюбно-сімейними звичаями та традиціями, релігійними віруваннями.
ҐЕНДЕРНА ПОЛІТИКА - утвердження партнерства статей у визначенні та втіленні політичних цілей і завдань та методів їх досягнення в діяльності політичних структур - держави, політичних партій, громадсько-політичних об'єднань.
ҐЕНДЕРНА РІВНІСТЬ - рівновага в можливостях для здобуття освіти, виконання сімейних та соціальних ролей для чоловіків та жінок. Для досягнення рівності суспільство повинно долати історичні та соціальні перешкоди, які не дають жінкам і чоловікам жити в однакових умовах. Справедливість веде до рівноправності, а її порушення до гендерної асиметрії.
ҐЕНДЕРНА РІВНОПРАВНІСТЬ - це паритетність розподілу статей за рівнем освіти, професійною належністю, соціальним статусом та функціональними обов'язками.
ҐЕНДЕРНА СОЦІАЛІЗАЦІЯ - процес засвоєння людиною гендерної ролі, визначеної для нього суспільством від народження, в залежності від того, чоловіком чи жінкою вона народилася.
ҐЕНДЕРНА СТРАТИФІКАЦІЯ - ієрархічний розподіл в суспільстві економічних та соціальних ресурсів за статевою належністю.
ҐЕНДЕРНА ЧУТЛИВІСТЬ - один з критеріїв оцінки планування змін, проектів, методів дослідження і аналізу. Зміни, що плануються, та методи є чутливими в гендерному відношенні, якщо вони враховують існуюче становище жінок і чоловіків, не погіршують становище чоловіків та жінок, сприяють встановленню гендерного балансу.
ҐЕНДЕРНИЙ БАЛАНС - фактичний, або такий, що планується, стан справ, при якому зрівнюється соціальне, економічне, політичне становище жінок і чоловіків. Встановлення тендерного балансу спирається на сукупність ключових показників, серед яких найбільше значення мають рівномірний розподіл доходів, представництво у управлінських і політичних посадах, рівень завантаження при веденні домашнього господарства і громадських справ, досягнутий рівень освіти, рівень захворюваності і тривалість життя.
ҐЕНДЕРНИЙ ІНДЕКС ЛЮДСЬКОГО РОЗВИТКУ - це встановлені ООН показники, що відображають становище в країні чоловіка і жінки в таких базових напрямках людського розвитку як можливість вести здоровий спосіб життя та довго жити; доступність якісної освіти; рівень матеріального добробуту.
ҐЕНДЕРНІ РОЛІ - а) зразки поведінки жінок і чоловіків, які ґрунтуються на традиційних очікуваннях, пов'язаних з їх статтю; б) сукупність загальноприйнятих, з точки зору культури, норм і правил поведінки, які закріплюються за людьми в конкретній ситуації. Ґендерні ролі відрізняються в суспільствах з різною культурою і змінюються з часом.
ҐЕНДЕРНІ СТЕРЕОТИПИ - набір загальноприйнятих норм і суджень, які стосуються існуючого становища жінок і чоловіків, норм їхньої поведінки, мотивів і потреб. Ґендерні стереотипи закріплюють існуючі гендерні розбіжності і стають перепоною до змін стану справ в сфері гендерних відносин.
ҐЕНДЕРНІ СТРАТЕГІЇ - визначення суспільно значущих гендерних спрямувань в діяльності соціумів та їх організаційних структур, спрямованих на утвердження гендерної демократії в суспільстві з метою розвитку гендерної культури.
ҐЕНДЕРНО-РОЛЬОВИЙ КОНФЛІКТ - психологічний стан, який проявляється у ситуаціях, коли ригідні, сексистські чи обмежуючі гендерні ролі мають негативний вплив на людину і тих, хто з нею контактує. Ґ -р. к. відображається як на внутрішньоособистісній, так і на міжособистісній сферах.
ДЕСЕКСУАЛІЗАЦІЯ — погляд на людину як на безстатеву істоту, усунення розгляду сексуальної поведінки зі змісту статевої освіти.
ДИСКРИМІНАЦІЯ - дії або практика систематичного приниження групи або однієї людини Дискримінація в ґендері (див.сексизм).
ДИСКРИМІНАЦІЯ ЖІНОК в "Конвенції про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок", одному з найважливіших документів в сфері прав людини, визначається так: "Дискримінація щодо жінок означає будь-які відмінність, виключення або обмеження за ознакою статі, яке спрямоване на ослаблене або зводить нанівець визнання, використання або здійснення жінками (незалежно від їх родинного стану) прав людини і основних свобод в політичній, економічній, соціальній, культурній, громадській або будь-якій іншій галузі".
ДИСКРИМІНАЦІЯ ПОЗИТИВНА - один із засобів для вирівнювання гендерного балансу. На практик воно означає надання переваг жінкам перед чоловіками в усіх сферах: при прийомі на престижні, високооплачувані посади, у вищі навчальні заклади, висування кандидатур до органів влади і т.п. Збільшення кількості жінок на високих посадах, в управлінні і інших ключових сферах допомагає сформувати в суспільстві більш справедливі ґендерні стереотипи.
ДИФЕРЕНЦІАЛЬНА СОЦІАЛІЗАЦІЯ - диморфічний або статевоспецифічний спосіб, згідно яким батьки чи інші дорослі по-різному ставляться до хлопчиків та дівчаток, винагороджуючи і підсилюючи статевотрадиційну поведінку кожної статі.
ЕМАНСИПАЦІЯ - отримання жінками рівних економічних та громадянських прав з чоловіками. (Див. також фемінізм.)
ЖІНОЧИЙ РУХ - соціальна, культурна, політична діяльність жінок і жіночих груп, спрямована на захист інтересів жінок та зміну системи ґендерних відносин.
ЖІНОЧІСТЬ — позитивна морально-психологічна якість, що характеризує фізичну і духовну красу жінки, витонченість її рухів, манер, щирість душі і чуйність серця. Ж. є частково вродженою рисою, що пов'язана з темпераментом, здібностями, а ще більше вона набувається в процесі гармонійного виховання. Рівень Ж. може знижуватися під впливом несприятливих обставин (війни, стихійного лиха, виконання жінками тих видів робіт, які є суто чоловічими тощо). (Див. також маскулінність, фемінність.)
ЗДОРОВ'Я СТАТЕВЕ — комплекс соматичних, емоційних, соціальних аспектів існування людини, які позитивно збагачують її особистість, підвищують комунікативність і здатність до кохання. В основі статевого здоровая лежить право людини на адекватну інформацію в сфері сексуальності і статевого виховання, позитивне ставлення до питань планування сім'ї.
ІДЕНТИФІКАЦІЯ — в психоаналізі: ототожнення, несвідомий процес, завдяки якому людина поводить себе таким чином, як людина, з якою вона себе ідентифікує (наприклад, мати чи батько).
КАР'ЄРА - успішне просування у сфері суспільної, службової, наукової чи іншої діяльності.
КОНФОРМІЗМ - пристосування, пасивне прийняття існуючого порядку речей, пануючих точок зору тощо. Означає відсутність власної позиції, безпринципне і некритичне наслідування будь-якому зразку.
КОНФОРМІЗМ ҐЕНДЕРНИЙ - свідоме і неусвідомлюване слідування ґендерним стереотипам, які є домінуючими в конкретній соціальній реальності. Відхилення від даних стереотипів призводить до формування ґендерного нонконформізму.
КОНЦЕПЦІЯ БЕЗПЕЧНОГО МАТЕРИНСТВА - ґрунтується на принципах, сформульованих Всесвітньою організацією охорони здоров'я, і є сукупністю соціальних, економічних, правових, медичних заходів, що сприяють народженню бажаної кількості дітей в оптимальні вікові періоди без негативного впливу на здоров'я жінки, зберігають її життя, забезпечують належне виховання дітей, поєднання материнства з виконанням сімейних обов'язків і участю у житті суспільства.
МАСКУЛІНІЗАЦІЯ - освоєння чоловічих моделей поведінки та розвиток відповідних особистісних рис, які прийняті в певному соціумі.
МАСКУЛІННІСТЬ — а) комплекс загальноприйнятих у певному соціумі психічних ознак та правил поведінки, які відрізняють чоловіка від жінки; б) нормативне уявлення про соматичні, психічні і поведінкові властивості, які характерні для чоловіків, елемент статевого дозрівання, пов'язаний з диференціацією статевих ролей.
МАТРІАРХАТ - влада жінки, державна, якою керує жінка. Риси такої держави: гармонійні відносини з природою, ідеали не насилля, емоційні зв'язки між людьми. Дзеркальне відображення патріархату.
МОДЕЛЬ ДОМАШНЬОЇ ТИРАНІЇ - теоретичний конструкт, який описує пригнічення усіх жінок усіма чоловіками.
НАСИЛЛЯ - в широкому розумінні це поняття охоплює усі випадки застосування насилля і випадки загрози його застосування. З точки зору кримінально-правового змісту: фізичне насилля - це небезпечний протиправний вплив на організм іншої людини, здійснений без її згоди.
НАСИЛЛЯ ДОМАШНЄ - будь-яка навмисна дія одного члена сім'ї проти другого, якщо ця дія порушує конституційні права та свободи члена сім'ї як громадянина, спричиняє йому фізичну біль і завдає шкоди чи створює загрозу спричинення шкоди фізичному чи особистісному розвитку неповнолітнього члена сім'ї. У міжнародних правових актах виділяють наступні форми насилля в сім'ї: фізичне, психічне, сексуальне, економічне.
ПАТРІАРХАТ - первісно, в римському праві розумівся як влада батька (патріарха) над усіма юридично недієздатними членами родини - жінками, дітьми, рабами. В феміністській теорії патріархат розуміється як родинна, соціальна, ідеологічна і політична система, в якій жінка і жіноче (фемінне) завжди підкорено чоловіку і чоловічому (маскулинному). П. - домінуюча ідеологія, яка може бути подолана тільки в процесі культурної і соціальної еволюції.
ПЛЮРАЛІЗМ (соціально-психологічний аспект) - прояви в діяльності і спілкуванні широкого спектру думок, орієнтацій, оцінок, які виловлюються індивідом відносно значущих для нього ситуацій.
ПРАВА ЛЮДИНИ - В теорії прав людини розрізняють права першого, другого і третього покоління. До першого покоління належать так звані природні невід'ємні права людини: право на свободу думки, совісті і релігії; право кожної людини на ведення державних справ; право на рівність перед законом; право на життя, свободу і безпеку особистості. До другого покоління належать так звані основні права людини, які закріплені в конституційних правах і свободах (тобто законодавчо регламентовані) і забезпечені системою гарантій і механізмів захисту. До третього покоління належать колективні права, тобто права на мир, на здорове довкілля, на соціальний та соціальних розвиток. Ці права належать кожній людині і кожному народу.
ПСИХОСЕКСУАЛЬНА ОРІЄНТАЦІЯ - спрямованість статевого потягу, визначає вибір сексуального партнера і особливості статевої поведінки.
ПСИХОСЕКСУАЛЬНИЙ РОЗВИТОК - процес формування у людини статевої самосвідомості, засвоєння статевої ролі та психосексуальної орієнтації
ПСИХОСЕКСУАЛЬНИЙ РОЗВИТОК - процес формування у людини статевої самосвідомості, засвоєння статевої ролі та психосексуальної орієнтації
РЕВОЛЮЦІЯ СЕКСУАЛЬНА — масова переоцінка норм сексуальної моралі, послаблення жорсткої репресивності у ставленні до інтимного життя, що було притаманне громадській думці, починаючи з 60-х років.
РЕПРЕСИВНА СТАТЕВА МОРАЛЬ — система жорстких антисексуальних поглядів у суспільстві; протилежна пермісивності.
СЕКСИЗМ — будь-яке упередження чи дискримінація статусу, прав, обов'язків, властивостей. Сексизм ґрунтується на певній статевій належності, ідеях нерівності чоловіків та жінок і тому проголошує більші права, свободи, прерогативи для однієї статі на противагу іншій. Розрізняють сексизм щодо жінок та щодо чоловіків. Ідеї сексизму близькі до расизму та фашизму.
СЕКСОЛОГІЯ — інтегративна галузь наукових знань, присвячених вивченню статевих стосунків в різних вимірах: фізіологічному, психологічному, соціальному та інших.
СЕКСУАЛЬНА (СТАТЕВА) ІДЕНТИЧНІСТЬ — прийняття індивідом своєї сексуальної орієнтації: гомосексуальної, гетеросексуальяої чи бісексуальної
СЕКСУАЛЬНА КУЛЬТУРА — аспект культури, який стосується шлюбно-сімейних традицій, вірувань, ціннісних орієнтацій та поведінки статей.
СЕКСУАЛЬНА РОЛЬ — прийняття індивідом певних нормативів сексуальної поведінки та дотримання їх в процесі побудови інтимних стосунків зі значущими іншими.
СЕКСУАЛЬНЕ ЖИТТЯ — комплекс взаємостосунків чоловіка та жінки, який включає як статевий акт, так й інші прояви міжстатевого спілкування.
СЕКСУАЛЬНИЙ РОЗВИТОК — за З.Фройдом, починається з моменту народження. Проходить ряд етапів, які характеризуються домінуванням лібідо в певних ерогенних зонах.
СЕКСУАЛЬНІСТЬ — характеристика сексуального потягу, сексуальних реакцій, сексуальної активності і т.д.
СОЦІАЛЬНА АКТИВНІСТЬ - поведінка соціальних суб'єктів, спрямована на зміну соціальних умов їх життєдіяльності.
СТАЛИЙ РОЗВИТОК - узагальнює в собі процес виживання і відтворення генофонду нації, активізацію ролі кожної окремої людини в суспільстві, забезпечення її прав і свобод, збереження навколишнього природного середовища, формування умов для відновлення біосфери та її локальних екосистем, орієнтацію на зниження рівня антропогенного впливу на природне середовище й гармонізацію розвитку людини в природі. Ідея сталого розвитку - це ідея рівноправ'я всіх поколінь і всіх людей кожного покоління, справедливості в просторі і в часі, ефективного використання потенційних можливостей, збалансованості суспільного розвитку і збереження природи.
СТАТЕВА (ҐЕНДЕРНА) ІДЕНТИЧНІСТЬ - характеристика самосвідомості індивіда, яка полягає в ототожненні з певним характером соціальних ролей, які виконують чоловіки і жінки в сім'ї та суспільстві.
СТАТЕВА (ҐЕНДЕРНА) РОЛЬ - специфічний набір вимог, прав та обов'язків, які суспільство висуває перед індивідом як представником певної статі.
СТАТЕВА ДИСКРИМІНАЦІЯ - будь-яке упереджене ставлення до людини чи групи людей, пов'язане з їхньою належністю до тієї чи іншої статі.
СТАТЕВА МОРАЛЬ - система моральних норм, що регулює всі сторони сексуальної поведінки людини.
СТАТЕВА ПОВЕДІНКА - дії людини, які зумовлені її належністю до певної статі (манери, одяг, зачіска тощо) С.п. є виявом статевої самосвідомості. Сучасний термін — статеворольова або гендерна поведінка.
СТАТЕВА САМОСВІДОМІСТЬ - здатність усвідомлювати себе представником певної статі і та статевовідповідних нормативів поведінки, прийнятих в даному суспільстві щодо чоловіків та жінок.
СТАТЕВА СОЦІАЛІЗАЦІЯ - процес засвоєння індивідом нормативів поведінки, пов'язаних з соціальними вимогами та очікуваннями щодо поведінки чоловіків та жінок, формування чоловічої чи жіночої статевої ідентичності відповідно до культурних норм суспільства.
СТАТЬ - сукупність анатомо-фізіологічних ознак організму, які забезпечують продовження роду і дають змогу розрізнити у більшості організмів жіночі і чоловічі особини. Поділ на чоловічу та жіночу стать зумовлений тривалою еволюцією органічної матерії. Стать біологічну визначають такі ознаки: 1) генетичні (набір хромосом: жіночий - 46 XX, чоловічий - 46 XV); 2) гонадний (репродуктивна функція: у жінок - яєчник та яйцеклітина; у чоловіків - яєчка та сперматозоїди); 3) гормональні (статеві гормони: у жінок естрогени, у чоловіків - андрогени); 4) соматичні (сукупність будови статевих органів та розвиток вторинних статевих ознак).
ФЕМІНІЗМ - громадський рух за визнання рівних прав жінки і чоловіка у всіх сферах сімейного та суспільного життя.
ФЕМІННІСТЬ - сукупність фізичних, психічних та поведінкових властивостей, які очікують від жінки в певному соціумі. У відповідності з традиційними поглядами — це високий ступінь розвитку якостей, протилежних маскулінним — пасивності, залежності, підлеглості, слабкості, емоційності, ніжності, гендітності тощо.
ЯКІСТЬ ЖИТТЯ - характеристика рівня і умов життя населення. Серед об'єктивних факторів - вживання продуктів харчування, житлові умови, рівень зайнятості, розвиток сфери послуг, освіти, соціального забезпечення і т.п. Серед суб'єктивних - задоволення роботою та життєвими умовами, соціальним статусом індивіда, матеріальним становищем сім'ї тощо.

1 коментар:

  1. Мені 21 рік. В даний час проходжу практику в школі в 10-му класі і даний матеріал я використала для проведення виховної години. Цікаві вправи, багато ігор, зрозумілий виклад... Спасибі автору за те, що поділилась таким чудовим матеріалом

    ВідповістиВидалити